Transportcollege

Bild som visar bandklippning när Bäckadalsgymnasiet certifierades för Transportcollege

Fordons- och transportprogram på Bäckadalsgymnasiet håller en hög kvalitet och kan erbjuda dig den kompetens som transportbranschen efterfrågar.

Stärkt samarbete mellan skola, politiker och branschen lokalt

Fordons- och transportprogrammet på Bäckadalsgymnasiet certifierades som Transportcollege som andra skola i Sverige. Certifikatet är ett kvitto på att Fordons- och transportprogrammet på Bäckadalsgymnasiet håller en hög kvalitet och kan erbjuda eleverna den kompetens som transportbranschen efterfrågar. Genom transportcollege byggs ett effektivt samarbete upp mellan skola, politiker och branschen lokalt och det gör att samverkan mellan skolan och transportbranschen stärks.

Bäckadalsgymansiet erbjuder inriktningarna personbil, lastbil och mobila maskiner samt karosseri och lackering. Skolan samarbetar på olika sätt med lokala företag inom de olika inriktningarna. Det gör att du som studerar på Transportcollege kommer att stå bra rustad för den arbetsmarknad som väntar efter skolan.

Fakta om certifieringen

För att bli ett Transportcollege ska gymnasieskolans fordonstekniska utbildning möta sex kriterier som säkerställer utbildningens kvalitet gentemot elever, lärare och arbetsmarknaden.

Kriterierna är uppdelade på 6 olika fokusområden:

• Ett Transportcollege stärker kompetensförsörjningen
  • Ett Transportcollege samverkar med transportbranschen.
  • Ett Transportcollege arbetar med kvalitetssäkring och har nöjda elever.
  • Ett Transportcollege kompetensutvecklar yrkeslärarna.
  • Ett Transportcollege har ändamålsenliga fordon, teknisk utrustning och lokaler
  • Ett Transportcollege ger eleverna ett kvalitetssäkrat arbetsplatsförlagt lärande

Gymnasieskolor och program som ingår i Transportcollege:

Bäckadalsgymnasiet, Fordons- och transportprogrammet Länk till annan webbplats.