Lärlingsform

Bild som beskriver Lärlingsform 51% jobb och 49% plugg

Låter det intressant att kombinera arbete på en arbetsplats med studier i skolan? Då är ett yrkesprogram i lärlingsform något för dig.

Från och med att du börjar din lärlingsutbildning kommer du att gå minst halva din utbildning på en eller flera arbetsplatser. Du får samma kunskaper som de elever som läser yrkesprogrammet i skolan. Lärlingsutbildningen innebär alltså inte att du går en annan utbildning, utan enbart att du lär dig i en annan miljö och på ett annat sätt. Utbildningen i lärlingsform är treårig, precis som den skolförlagda utbildningen.

På skolan läser du de gymnasiegemensamma ämnena och vissa delar av yrkesämnena som du behöver i ditt yrke.

En lärlingsutbildning kan starta första, andra eller tredje läsåret.

Kombinera arbete och studier

Som lärling får du möjlighet att lära dig ett yrke genom att kombinera arbete på en arbetsplats med studier i skolan.

Den största skillnaden mellan en lärlingsutbildning och annan yrkesutbildning i gymnasieskolan är att du är en del av ett arbetslag på en arbetsplats. På arbetsplatsen gör du det mesta av din yrkesutbildning och din yrkeslärare har nära kontakt med din handledare på arbetsplatsen. Tillsammans utformar ni din utbildning på bästa sätt.

Yrkesexamen och kontakter inom arbetslivet

Under din studietid har du en fot i arbetslivet och en i skolan vilket innebär att du både får en yrkesexamen från gymnasieskolan och kontakter inom arbetslivet. När du tar studenten har du fått kontakt med arbetslivet vilket kan ge dig en bra start i ditt kommande yrkesliv.

Illustration: Bäckadalsgymnasiet