Information för ett säkert gymnasieval

Glada elever sitter i uppehållsrum

Här får du mer information om gymnasievalet och om de olika verktyg som finns för att göra ett säkert gymnasieval.

Som ett stöd i att göra ett väl genomtänkt gymnasieval kan du och dina vårdnadshavare här ta del av information om gymnasiet och de utbildningar som erbjuds.

Viktiga datum för gymnasievalet

Här visas en tidslinje med viktiga datum för ditt gymnasieval inför läsåret 2024/25. Du hittar mer information om hur och när du gör ditt val under menyerna ansökan och antagning.

Tidslinje som visar viktiga datum för ansökan och antagning till gymnasiet

Hur ska man tänka för att göra ett bra gymnasieval

Valkompetens är att veta om vad som finns att välja mellan, ha kunskap om sig själv, kunna ta beslut och genomföra dem. Hur kan man bli så förberedd som möjligt inför gymnasievalet? Det och mycket mer får du svar på i Skolverkets film: Dags att prata om valkompetens inför gymnasievalet.

Dags att prata om valkompetens inför gymnasievalet Länk till annan webbplats.

Stressad över gymnasievalet

Det är lätt att bli stressad över gymnasievalet och orolig för att välja fel. Tänk inte så mycket på att andra ska bli nöjda, det är du som ska trivas under dina år på gymnasiet. Här kan du se Skolverkets film Våga välja gymnasieutbildning efter ditt intresse.

Våga välja gymnasieutbildning efter ditt intresse Länk till annan webbplats.

Att välja skola och program

För en del är gymnasievalet lätt, för andra är det svårare. Det är mycket att tänka på inför val av gymnasieutbildning och skola. I Skolverkets film om gymnasievalet får du svar på några av de frågor som många elever har inför gymnasievalet. Du hittar mer information om de program och inriktningar som erbjuds i Jönköpings kommun under menyn gymnasieprogram.

Film om gymnasievalet Länk till annan webbplats.

Film om gymnasievalet, på olika språk Länk till annan webbplats.

Gymnasieprogram i Jönköpings kommun

Yrken och framtid

Många faktorer spelar in när du ska göra ett studie- eller yrkesval. Skolverket har tagit fram en guide med övningar och exempel för att du ska kunna klargöra för dig själv var du står och vad du vill uppnå. De har även bra information som du kan ha hjälp av när du funderar över vilket ditt framtida yrke är. Läs gärna mer under länkarna Hitta yrken A-Ö och Hitta yrken som kan passa dig för att få förslag på yrken som kan passa dig utifrån dina egenskaper och intressen. Vänd dig gärna till din studie- och yrkesvägledare om du har frågor eller funderingar om ditt framtida drömyrke.

Guide för att göra ett bra studieval Länk till annan webbplats.

Hitta yrken A-Ö Länk till annan webbplats.

Hitta yrken som kan passa dig Länk till annan webbplats.

Mer information om yrken och framtid