Idrotts­utbildningar

Bild som visar idrottselev som gör en räddning i fotbollsmålet

På riksidrottsgymnasier (RIG) och nationellt godkända idrottsutbildningar (NIU) kan du kombinera din gymnasieutbildning med idrott på hög nivå.

Det finns två varianter av idrottsutbildningar inom gymnasieskolan:

• Riksidrottsgymnasier (RIG)
  • Nationellt godkända idrottsutbildningar (NIU)

Dessa idrottsutbildningar riktar sig till dig som vill kombinera din gymnasieutbildning med en elitidrottsutbildning.

Det finns även lokal idrottsutbildning, LIU, för dig som vill läsa extra idrott som individuellt val. LIU är i första hand riktat till dig som lokalt söker från Jönköpings kommun. Söker du från en kommun utanför vårt samverkansområde blir du mottagen som sökande i andra hand.

Sanda Idrottscentrum bedriver idrottsutbildning på skoltid som en del i gymnasieutbildningen. Målsättningen är att erbjuda en miljö där gymnasiestudierna kan kombineras med idrott på alla nivåer.

Två ansökningar

Du som vill kombinera dina studier med en elitidrottssatsning gör två separata ansökningar:

• en ansökan för uttagning på dina idrottsliga meriter (du ansöker på sidan för respektive sport på Sandagymnasiets webbplats)
  • den vanliga ansökan till gymnasiet (du ansöker via ansökningswebben). Söker du från en annan kommun så gör du ansökan via din hemkommun.

För att du ska få en plats inom NIU/RIG krävs att du först blir uttagen till den idrottsliga delen av utbildningen och därefter även blir antagen till en plats på ett gymnasieprogram på skolan.

Foto: Robert Maric