Samverkans­avtal med vissa kommuner

En hemkommun kan erbjuda utbildning antingen genom att själv anordna utbildningen på en kommunal skola, eller genom att skriva ett samverkansavtal med en annan kommun.

Samverkansavtalet innebär att elever från en viss kommun blir förstahandsmottagna och är med och konkurrerar om platserna på samma villkor som den sökta kommunens elever.

Alla som söker till fristående gymnasieskolor blir förstahandsmottagna oavsett var man bor.

För kommunala skolor finns det antagningsregler som styr hur man blir mottagen. Till de program som erbjuds av din hemkommun blir du alltid mottagen i första hand. Om det program du vill gå erbjuds av din hemkommun, men du väljer att söka det på en skola i en annan kommun så blir du mottagen i andra hand, om du inte har särskilda skäl för att gå i den andra kommunen. Mottagen i andra hand innebär att du kan bli antagen på programmet endast i mån av plats, om det finns lediga platser kvar när alla förstahandsmottagna elever fått plats.

Jönköpings kommun har följande samverkansavtal

• Aneby
    Sökande, folkbokförda i Aneby kommun, är förstahandsmottagna till samtliga nationella program/inriktningar i Jönköping samt Region Jönköpings län.
  • Gnosjö
    Sökanden, folkbokförda i Jönköping, är förstahandsmottagna till samtliga nationella program/inriktningar i Gnosjö kommun.
    Sökanden, folkbokförda i Gnosjö, är förstahandsmottagna till samtliga nationella program/inriktningar i Jönköpings kommun samt Region Jönköpings län.
  • Habo
    Sökande, folkbokförda i Habo kommun, är förstahandsmottagna till samtliga nationella program/inriktningar i Jönköping samt Region Jönköpings län.
  • Mullsjö
    Sökande, folkbokförda i Mullsjö, är förstahandsmottagna till samtliga nationella program/inriktningar i Jönköping samt Region Jönköpings län.
  • Vaggeryd
    Sökanden folkbokförda i Jönköping, Aneby, Habo och Mullsjö kontaktar Gymnasieantagningen i Jönköping vad gäller val till Vaggeryd.
    Sökanden folkbokförda i Vaggeryd kontaktar Gymnasieantagningen i Jönköping vad gäller val till kommunala gymnasieskolor i Jönköping.