International Baccalaureate

Tidslinje som visar viktiga datum för ansökan och antagning till IB

På International Baccalaureate läser du på engelska och kombinerar själv din utbildning. Du får djupa ämneskunskaper som leder till en internationellt erkänd studentexamen med tillträde till universitet i Sverige och över 100 andra länder.

IB är ett akademiskt program som passar dig vare sig du är samhällsvetare, naturvetare eller språkintresserad eftersom du väljer de ämnen som du är intresserad av.

Preparandår (PreIB)

IB är ett tvåårigt program och därför erbjuder svenska skolor ett preparandår som motsvarar årskurs 1 på gymnasiet. Kurserna under preparandåret tas från kursutbudet på Naturvetenskapsprogrammet och Samhällsvetenskapsprogrammet, men har engelska som undervisningsspråk.

International Baccalaureate (IB), 2 år

Inför de två IB-åren väljer du sex ämnen enligt IB:s internationella läroplan, tre ämnen på högre nivå (HL) och tre ämnen på lägre nivå (SL).

Båda åren läser du även Theory of Knowledge (TOK) och Creativity, activity, service (CAS). Under sista året gör du även ett specialarbete, Extended Essay.

IB Diploma Programme Model

Vidare studier

En IB-examen ger grundläggande behörighet till högskoleutbildning i Sverige. Examen ger även tillträde till universitet i över 100 andra länder.

Antagningsprov

Du som söker till IB på Per Brahegymnasiet kommer under vårterminen att få information om antagningsprov i engelska och matematik. Per Brahegymnasiet ansvarar för antagningsprovet, du kan läsa mer om detta på deras hemsida. För att kunna skriva antagningsprovet behöver du anmäla dig via en länk som finns på Per Brahegymnasiets hemsida (under februari).

Efter antagningsprovet sker en sammanvägning av ditt resultat från dina antagningsprov i engelska och matematik och dina meritpoäng från grundskolan (eller utbildning som motsvarar svensk grundskoleutbildning). Du kommer att få ett brev hemskickat där du kan se ditt resultat.

Besked om godkänt antagningsprov är inte ett antagningsbesked, utan ett besked som innebär att du är med och konkurrerar om plats till IB i den slutliga antagningen den 1 juli. Utan godkänt antagningsprov är du inte behörig till IB och kan inte konkurrera om plats i den slutliga antagningen.

Ansökningskod

IB

International Baccalaureate är riksrekryterande.