Tidslinje som visar viktiga datum för ansökan till gymnasiet

Du gör ditt val till gymnasiet under perioden 10 januari-10 februari. Är du folkbokförd i Jönköpings, Aneby, Habo, Mullsjö eller Vaggeryds kommun gör du din ansökan via ansökningswebben.­

10 januari - 10 februari. Dags att göra ditt gymnasieval.

Nu är ansökningswebben öppen för att göra ditt gymnasieval.

Du beställer ditt lösenord via ansökningswebben, klicka på "Hämta ditt lösenord här". Användarnamn är ditt personnummer.

Ansökningswebben Länk till annan webbplats.

Ansökningsguide steg för steg Pdf, 351.6 kB.

10 april - 10 maj. Möjlighet att justera ditt val.

Vill du justera ditt gymnasieval ska du alltid kontakta din studie- och yrkesvägledare för att få vägledning. Du kan inte på egen hand göra justeringar efter den ordinarie ansökningsperioden (10 januari - 10 februari).

Under perioden 10 april - 10 maj kan du justera ditt gymnasieval efter kontakt med din studie- och yrkesvägledare som kan låsa upp ditt konto på ansökningswebben. När du har gjort din justering ska du skriva ut och underteckna en ny kvittens som du lämnar till din studie- och yrkesvägledare.

Sen justering

En sen justering i gymnasievalet är en justering som görs efter att justeringsperioden stängt (10 maj). För att din sena justering ska komma med i den slutliga antagningen måste den skickas till gymnasieantagningen senast den 15 juni. Sena justeringar som inkommer efter den 15 juni registreras inför reservantagningen i augusti.

Tänk på att en sen justering kan påverka dina chanser att få en plats på ett program eftersom de elever som gjort sina val i tid får en plats före de elever som gör en sen justering. Du gör din sena justering i samråd med din studie- och yrkesvägledare som kan förklara hur du ska rangordna dina val så att din sena ansökan blir så bra som möjlig för dig.

1 juli - 15 september. Sen justering efter antagning.

En sen justering i gymnasievalet kan göras efter den slutliga antagningen.

Så här gör du en sen justering
Om du vill justera i din ansökan efter den slutliga antagningen fyller du i blanketten nedan. Vi rekommenderar att du alltid gör din justering i samråd med din studie- och yrkesvägledare som kan förklara hur du ska rangordna dina val så att din sena ansökan blir så bra som möjlig för dig.

2024
Den sista reservantagningen kommer att göras fredag den 13 september. För att vara med och konkurrera om plats den 13 september ska din sena justering vara oss på gymnasieantagningen tillhanda senast kl. 12:00 torsdag den 12 september.

Blankett för att justera i gymnasievalet Pdf, 269.5 kB.

Blanketten skannas (alternativ: ta ett foto på blanketten) och skickas till e-post: gymnasieantagningen@jonkoping.se

eller postas till:
Gymnasieantagningen
561 24 Huskvarna

Lösenord till ansöknings­webben

Du som går i årskurs 9 beställer ditt lösenord via ansökningswebben, klicka på "Hämta ditt lösenord här". Lösenordet skickas till den e-postadress som finns registrerad hos oss, vanligtvis din e-post i skolan.

Användarnamn är ditt personnummer (10 siffror).

Spara ditt lösenord
Du använder samma användarnamn och lösenord för att se ditt preliminära besked i april och för att se och svara på ditt slutliga antagningsbesked i juli.

Spara dina inloggningsuppgifter hela antagningsperioden, till den 15 september, och förvara dem på ett säkert ställe. Ett tips är att fota dem och spara i mobiltelefonen.

Ansökningswebben Länk till annan webbplats.

Du som vill söka om inför nästa läsår

Går du redan i gymnasiet men vill söka om inför nästa läsår kontaktar du studie- och yrkesvägledaren på din skola för att få information om hur du söker.

Du som inte går i skolan nu och vill söka inför nästa läsår

Du som inte går i skolan men är folkbokförd i Jönköpings, Aneby, Habo, Mullsjö eller Vaggeryds kommun skickar e-post till gymnasieantagningen@jonkoping.se för att registreras som sökande till gymnasievalet. Vi behöver ditt personnummer, din e‑postadress och ditt telefonnummer för att kunna registrera dig som sökande. När vi har registrerat dina uppgifter skickar vi en kort information till dig.