Flytta till Jönköpings kommun

Den här informationen gäller endast för dig som ska flytta till Jönköpings kommun och blir folkbokförd här. Är du folkbokförd i en annan kommun och har en inackorderingsadress i Jönköpings kommun är det andra regler som gäller.

(gäller inte dig som är folkbokförd i Aneby, Habo, Mullsjö eller Vaggeryd)

För dig som går i årskurs 9

För dig som är folkbokförd i annan kommun än Aneby, Habo, Jönköping, Mullsjö eller Vaggeryd och går i årskurs 9.

Ansökan till gymnasiet sker där du är folkbokförd under ansökningsperioden. Kontakta studie- och yrkesvägledaren på din nuvarande skola för att få mer information om ditt gymnasieval och om hur du rangordnar dina val.

För att kunna ge dig mer information om din ansökan och antagning till gymnasiet ber vi dig att du mailar följande uppgifter till oss på gymnasieantagningen:

• Namn och personnummer
  • När du kommer att flytta, och gärna till vilken adress du kommer att flytta
  • Vilken kommun du bor i nu och vilken grundskola du går på nu
  • Telefonnnummer som vi kan nå dig på

När vi har fått dina uppgifter hör vi av oss till dig med mer information.

För dig som har påbörjat ett gymnasieprogram

För dig som är folkbokförd i annan kommun än Aneby, Habo, Jönköping, Mullsjö eller Vaggeryd och går på gymnasiet i årskurs 1, 2 eller 3.

Har du påbörjat ett nationellt program eller en nationell inriktning i en annan kommun och därefter flyttar från kommunen eller samverkansområdet för utbildningen, har du rätt att fullfölja utbildningen på det påbörjade programmet eller den påbörjade inriktningen, på en kommunal gymnasieskola i Jönköpings kommun. Under menyn gymnasieprogram kan du se vilka program som erbjuds i vårt samverkansområde.

Har du påbörjat ett introduktionsprogram i gymnasiet i en annan kommun och flyttar till Jönköpings kommun har du rätt att fortsätta utbildningen här antingen på det påbörjade introduktionsprogrammet (om det erbjuds i Jönköpings kommun) eller på ett annat introduktionsprogram som erbjuds i Jönköpings kommun.

• Namn och personnummer
  • När du kommer att flytta, och gärna till vilken adress du kommer att flytta
  • Vilken kommun du bor i nu och vilken gymnasieskola du går på nu
  • En aktuell individuell studieplan
  • Telefonnummer som vi kan nå dig på

När vi har fått dina uppgifter hör vi av oss till dig med mer information.