Yrkesinspiration

Bild som illustrerar tankar på olika framtida yrken

Svårt att veta vad du vill jobba med i framtiden? Här har vi samlat länkar till några sidor där vi hoppas att du kan få inspiration inför ditt val av utbildning och framtida drömyrke.

Skolverket, Yrkesinspiration

Vet du inte vad du vill jobba med? På Skolverkets sida Yrkesinspiration kan du slumpa fram olika yrken för att lära dig mer om dem och få inspiration. Här finns hundratals yrken att läsa mer om.

Skolverket, Yrkesinspiration Länk till annan webbplats.

Hitta yrken A-Ö

Här kan du hitta yrkesbeskrivningar av hundratals olika yrken. Här finns också information om hur arbetsmarknaden ser ut för varje yrke och vilka egenskaper som kan vara bra att ha för yrket.

Skolverket, Hitta yrken A-Ö Länk till annan webbplats.

Källa: Skolverket

Arbetsförmedlingen, Yrken och framtid

Inom vissa yrkesområden finns det stort behov av kompetens i framtiden. Vill du veta mer om framtidsutsikterna för olika yrken eller upptäcka nya karriärmöjligheter som du kanske inte kände till?

Yrken och framtid Länk till annan webbplats.

Yrkeshögskolan

Idag är det vanligt att man byter yrke flera gånger under ett arbetsliv. En av anledningarna är att arbetsmarknaden förändras och många behöver därför utveckla och framtidssäkra sin kompetens. Hela arbetslivet.

Yrkeshögskolan erbjuder utbildningar inom flera branscher som t. ex. teknik, tillverkning och logistik. Under utbildningen varvas teori med praktik vilket ger värdefulla erfarenheter och kontakter som öppnar för framtida möjligheter.

Det finns många anledningar till att välja Yrkeshögskolan, här hittar du mer information om behörighetskrav, utbildningar som erbjuds och möjligheten till jobb efter examen.

Yrkeshögskolan i Jönköping Länk till annan webbplats.

Yrkeshögskolan Länk till annan webbplats.

UHR, Studera.nu

Det är viktigt att välja en utbildning som du är intresserad av och som du tycker är rolig. Samtidigt är det viktigt att väga in fakta om vad du vill göra efter din utbildning. Vad ska den leda till för jobb och vad finns det för framtidsutsikter?

På Studera.nu kan du läsa mer om yrken och utbildningar som många är intresserade av just nu. Här finns också information om vad olika utbildningar leder till för yrken.

Studera.nu, Yrkesinspiration Länk till annan webbplats.

Källa: Studera.nu