Diplomerad Gymnasieekonom

Lektionsbild med tre elever i klassrum på Ekonomiprogrammet på Per Brahegymnasiet

Diplomerad Gymnasieekonom är för dig som är intresserad av ekonomi och ser gymnasieutbildningen som ett stort steg på vägen mot ditt framtida yrke.

Anställningsbar och antagningsbar

Nu kan du välja en utbildning som gör dig attraktiv på arbetsmarknaden samtidigt som du förbereder dig för vidare studier i ekonomi.

Som Diplomerad Gymnasieekonom får du en tydlig kompetens som gör dig;

• Anställningsbar som t. ex. ekonomiassistent, redovisningsassistent, löneassistent eller kundansvarig.
  • Studieförberedd för ekonomiska utbildningar på högskolor och universitet.
  • Förberedd för att driva egna projekt eller starta egen verksamhet

Under utbildningen kommer du att möta meningsfulla uppgifter och stimulerande utmaningar där du skapar nyttiga erfarenheter inför både studier och ditt framtida arbetsliv.

Väl förankrad i näringsliv och högskola

Inom Diplomerad Gymnasieekonom samverkar arbetsgivare, fackliga organisationer och utbildare tillsammans med ambitionen att ge dig den bästa möjliga ekonomiutbildningen på gymnasienivå.

Utbildningen är väl förankrad i näringsliv och högskola, följer en röd tråd och ger möjlighet för företag och framtidens medarbetare att mötas redan under gymnasieutbildningen.

Vad krävs för diplom?

En Diplomerad Gymnasieekonom har gått ett ekonomiprogram (inriktning ekonomi EKEKO) som godkänts av certifieringsorganet för Diplomerad Gymnasieekonom och har:

• visat att hen har affärs-, digital-, språklig- och kommunikativ kompetens
• genomgått en utbildning som innehåller moment som utvecklar social kompetens
• läst minst 600 poäng ekonomiska ämnen varav minst 400 poäng i ämnet företagsekonomi
• läst minst till och med Matematik 3
• läst minst till och med steg 2 i moderna språk på gymnasiet (alt. modersmål)
• fått lägst betyget E i alla kurser på programmet
• genomgått en utbildning med inslag av verklighetsbaserat lärande

Efter utbildningen får du ett diplom som visar att utbildningen är kvalitetssäkrad genom samverkan och det blir en merit när du söker jobb.

Gymnasieskolor i vårt antagningsområde som ingår i Diplomerad Gymnasieekonom:

Per Brahegymnasiet Länk till annan webbplats.