Yrkesintroduktion; mot Naturbruksprogrammet

Händer som är formade som en skål, fyllda med små röda kvisttomater

Yrkesintroduktion mot Naturbruksprogrammet (IMYNB) vänder sig till dig som är intresserad av de gröna näringarna.

Om du inte är behörig till nationellt program kan du välja yrkesintroduktion mot Naturbruksprogrammet. Din utbildning kommer utgå från en individuell studieplan där du bland annat läser yrkesämnen och ämnen från grundskolan som du inte fått godkända betyg i. Yrkesintroduktion mot Naturbruksprogrammet erbjuds på Region Jönköpings läns båda naturbruksskolor Tenhults Naturbruksgymnasium och Stora Segerstads Naturbrukscentrum.

Stora Segerstads Naturbrukscentrum

Inom yrkesintroduktion erbjuder vi dig en bred utbildning inom naturbruksområdet med fokus på lantbruk och vissa inslag av skogsskötsel.

Du kommer att läsa grundläggande kurser inom naturbruksområdet som förbereder dig för ett yrke inom lantbruk. Du får också undervisning i grundskoleämnen som engelska, matematik, svenska/svenska som andraspråk. För dig som vill fortsätta läsa på gymnasienivå erbjuder vi gymnasiekurser i engelska, matematik och i svenska/svenska som andraspråk.

Traktorkort och körkort för röjmotorsåg och motorsåg

De behörighetskort som du har möjlighet att ta under utbildningen är traktorkort och körkort för röjmotorsåg och motorsåg.

Praktik
Varje läsår innehåller minst 10 veckors praktik. Denna del av utbildningen är schemalagd i skolans djurstallar, i skolans jord- och skogsbruk samt på arbetsplatser inom naturbruksbranschen.

Yrkesområde
Lantbruk

Idrott och hälsa 1
Naturbruk
Mångbruk av skog
Motor- och röjmotorsåg 1
Djuren i naturbruket
Växtodling 1
Fordon och redskap
Lantbruksmaskiner 1
Matlagning 1

Tenhults Naturbruksgymnasium

Inom yrkesintroduktion erbjuder vi dig en kreativ, spännande och praktisk utbildning mot trädgård som förbereder dig för arbete inom trädgårdsbranschen direkt efter gymnasiet. Från och med gymnasievalet 2023 erbjuds enbart yrkesintroduktion med yrkesutgångar mot trädgård.

Några av de ämnen du kommer läsa är grundläggande kurser inom natur- och skogsbruk. Du får också undervisning i grundskoleämnen som engelska, matematik, svenska/svenska som andraspråk. För dig som vill fortsätta läsa på gymnasienivå erbjuder vi gymnasiekurserna engelska, matematik och i svenska/svenska som andraspråk.

Praktik
I utbildningen ingår även praktik. Detta är en stor och viktig del av din utbildning då du även har möjlighet att fördjupa dig mot ditt specialintresse. Vi har praktikplatser både i Sverige och i andra EU-länder.

Yrkesområden
Trädgårdsanläggning