Yrkesintroduktion; mot Försäljnings- och service­programmet

Kund gör ett köp i kortterminal, med mobiltelefon

Yrkesintroduktion mot Försäljnings- och service­programmet (IMYFS) vänder sig till dig som vill arbeta inom handel och försäljning, i butik eller med varuhantering.

Vill du arbeta inom handel och försäljning, i butik eller med varuhantering? Om du inte är behörig till nationellt program kan du välja yrkesintroduktion mot Försäljnings- och serviceprogrammet. Din utbildning kommer utgå från en individuell studieplan där du bland annat läser ämnen från grundskolan som du inte fått godkända betyg i.

Ämnen som du kan läsa är svenska, engelska, matematik, samhällskunskap, historia, religion och idrott och hälsa. Är du behörig i något av dessa ämnen läser du dem på gymnasienivå. Andra kurser som du läser på gymnasienivå är kurser inom Försäljnings- och serviceprogrammet.

Praktik och APL
Under årskurs två och tre läser du främst kurser inom yrket blandat med praktik/APL. För att göra dig förberedd på livet efter gymnasiet och för att du ska känna dig trygg i ditt fortsatta yrkesliv görs även andra insatser.

Yrkesområden
Logistik och varuhantering
Säljare
Individuell

Samhällskunskap 1a1
Branschkunskap inom handel och administration
Entreprenörskap
Information och kommunikation 1
Logistik 1
Personlig försäljning 1
Praktisk marknadsföring 1
Religionskunskap 1
Servicekunskap

Skola
Sandagymnasiet Länk till annan webbplats.

Foto: En Produktionsbyrå