Yrkesintroduktion; mot Barn- och fritidsprogrammet

Två elever kommunicerar med handdockor

Yrkesintroduktion mot Barn- och fritidsprogrammet (IMYBF) vänder sig till dig som är intresserad av att arbeta med barn och ungdomar eller annat socialt arbete.

Vill du arbeta med barn och ungdomar? Om du inte är behörig till nationellt program kan du välja yrkesintroduktion mot Barn- och fritidsprogrammet. På programmet följer du en individuell studieplan och läser ämnen från grundskolan som du inte är behörig i.

Ämnen och kurser
Ämnen som du kan läsa är svenska, engelska, matematik, samhällskunskap, historia, religion och idrott och hälsa. Är du behörig i något av dessa ämnen läser du dem på gymnasienivå. Andra kurser som du läser på gymnasienivå är kurser inom barn- och fritidsprogrammet.

Praktik och APL
Under årskurs två och tre läser du främst kurser inom yrket blandat med praktik/APL. För att göra dig förberedd på livet efter gymnasiet och för att du ska känna dig trygg i ditt fortsatta yrkesliv görs även andra insatser.

Yrkesområden
Personlig assistent
Aktivitetsledare

Exempel på gymnasiekurser
Engelska 5
Matematik 1a
Svenska/Svenska som andraspråk 1
Idrott och hälsa 1
Lärande och utveckling
Pedagogiskt arbete
Samhällskunskap 1a1
Socialt arbete

Skola
Sandagymnasiet Länk till annan webbplats.

Foto: En Produktionsbyrå