Yrkesintroduktion; mot Vård- och omsorgsprogrammet

Vårdbiträde som håller äldre person i handen

Yrkesintroduktion mot Vård- och omsorgsprogrammet (IMYVO) vänder sig till dig som är intresserad av vård- och omsorg.

Vill du arbeta inom vårdsektorn? På yrkesintroduktion mot Vård- och omsorg läser du utvalda kurser som förbereder dig för kommande studier eller arbete. Du läser vårdkurser där du får en förståelse för människors olika behov och hur du bemöter människor på ett yrkesmässigt sätt samt vilken betydelse livsstilen har för hälsan. Du får en individuell studieplan formad efter dina behov.

Några av de ämnen du kommer läsa är grundläggande vård och omsorg och hälsopedagogik. Du får också undervisning i grundskoleämnen som engelska, matematik, svenska/svenska som andraspråk och SO-ämnen. För dig som vill fortsätta läsa på gymnasienivå erbjuder vi gymnasiekurserna engelska, matematik, svenska/svenska som andraspråk, historia och samhällskunskap. Du får även undervisning inom området arbetsliv och hälsa.

Praktik
I din utbildning ingår också perioder av praktik där du får pröva på att arbeta inom vården. Du får också öva på praktiska moment i vårt metodrum på skolan.

Yrkesområde
Du har möjlighet att läsa de vårdkurser som ingår i yrkespaketet som krävs för att du ska kunna få jobb som vårdbiträde.

För att kunna få ett fast jobb som undersköterska behöver du efter dina 3 år på yrkesintroduktion komplettera din utbildning på vuxenutbildningen

Anatomi och fysiologi 1
Barn- och ungdomshälsa
Funktionsförmåga och funktionsnedsättning 1
Gerontologi och geriatrik
Omvårdnad 1
Psykologi 1
Social omsorg 1

Skola
Erik Dahlbergsgymnasiet Länk till annan webbplats.